MarketingOnline Marketing

3 tips om linkbuilding goed in te zetten

Over linkbuilding is er tegenwoordig veel te doen in de marketingwereld. Google heeft zelf aangegeven dat backlinks een belangrijke factor spelen in de ranking van een site. Dit zou zelfs tot de top drie ranking factoren behoren. Dat is eigenlijk al genoeg reden om hier extra aandacht aan te besteden.

Hoewel linkbuilding veel besproken wordt, worden er ook nog genoeg fouten gemaakt. Sommige fouten zijn zelfs desastreus voor de vindbaarheid van een pagina. Als dit namelijk op foutieve wijze wordt ingezet, kan dit resulteren in een Google penalty. Dit is eigenlijk een soort straf om verkeerd gedrag af te straffen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inkopen van enorm veel links. Kies je voor linkbuilding uitbesteden? Dan wordt er samen met jou gewerkt om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel op te bouwen.

Benieuwd waar je rekening mee moet houden om linkbuilding goed in te zetten? We hebben de belangrijkste drie punten voor je op een rijtje gezet.

1.      Weet wat het is!

Dit klinkt misschien heel vanzelfsprekend. Toch zijn er nog genoeg website-eigenaren die eigenlijk geen idee hebben wat linkbuilding nou precies is. Daarom is het eerst belangrijk om alle feiten op een rijtje te hebben. Want waarom is het verzamelen van goede backlinks toch zo belangrijk?

Besef goed dat zoekmachines toegang hebben tot miljoenen sites. Het is onmogelijk om al deze sites door mensen te laten doorzoeken. Daarom zijn er zogenaamde Google robots. Deze gebruiken een algoritme – eentje die telkens wordt aangepast – om de kwaliteitsscore en zo ook de ranking van een website te bepalen. Op die manier krijgen mensen op hun vraag altijd het juiste antwoord te zien en worden enkel de meest kwalitatieve websites bovenaan de zoekresultaten getoond.

Tijdens het scannen van de sites wordt er ook gekeken naar de hoeveelheid links die naar de website verwijzen. Je kunt het een beetje vergelijken met stemmen. Elke link naar je pagina is een stem voor de kwaliteit en relevantie van je website. Hoe meer stemmen, hoe kwalitatiever de site wordt geacht.

Toch moet hier ook een kanttekening bij worden geplaatst. Vroeger was het inderdaad zo dat het vooral om de kwantiteit ging. Hoe meer links, hoe beter. De afgelopen jaren zijn de robots er echter steeds beter in geworden om de kwaliteit van de links te achterhalen. Links van kwalitatieve websites hebben dus een veel groter effect op de website. Ook relevantie speelt een belangrijke rol. Op dit moment geldt dus dat kwalitatieve linkbuilding boven kwantiteit gaat.  

2.      Doe onderzoek

Voordat je kunt beginnen met linkbuilding is het eerst belangrijk om gedegen onderzoek te doen. Weet je bijvoorbeeld al welke links naar jouw pagina verwijzen? Misschien zijn dit er al meer dan je gedacht had. Kijk ook naar eventuele spam links. Als deze eenmaal bestaan, moet je wel heel veel moeite doen om je positie te verbeteren. Ontdek je dergelijke links? Dan kun je aan de website-eigenaar vragen om de link te verwijderen. Zo wordt het gemakkelijker om weer hoger in de zoekresultaten te eindigen.

3.      Schakel deskundigen in

Linkbuilden is erg complex. Het is vooral een kwestie van kwalitatieve content leveren. Daarnaast kunnen er enkele stappen ondernomen worden om aan links te komen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van persberichten of – indien dit op de juiste manier wordt gedaan – linkruil met andere websites. Een fout zit echter in een klein hoekje. Schakel daarom een deskundige in zodat je zeker weet dat het goed wordt gedaan.

Laat meer zien

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close